Entorn

La natura és una de les grans eines d’aprenentatge proposades en els corrents de renovació pedagògica dels s. XX i XXI. Loris Magaluzzi, Rosa Sensat, Rebecca Wild, Heike Freire i molts altres pedagogs i pedagogues, són els grans referents de la importància de l’entorn natural dins el desenvolupament integral dels infants i els seus aprenentatges.

El nostre pati

El pati d’infantil de l’escola és una prolongació de les aules. Sovint parlem d’aquest espai com una proposta diversa que fomenta tota mena d’aprenentatges i activitats. Així, cada dia hi sortim a mirar el temps que fa. Quan arriba la tardor recollim fulles i a la primavera marietes. Plantem en el seu hort, fem tota classe de creacions amb sorra i branquillons convertint-se en el millor espai de lliure creació de l’escola.

Són moltes les experiències que els nostres infants viuen en aquest lloc, a on cadascú aprèn al seu ritme i amb llibertat.

El pati és com el cor d’infantil: quants riures, quants jocs i converses té amagades!

La natura entra a l’escola

Són moltes les aportacions que els nens i nenes amb les seves famílies ens fan al llarg del curs, perquè la natura estigui present a les aules. A la tardor omplim les classes de castanyes, magranes i aglans. De les fulles del pati en fem mandales als vidres i la sorra de la platja ens pot servir per fer alguna creació plàstica… El taller de cuina ens porta parlar, manipular i tastar els fruits de temporada. Quan plou ens apropem a les nostres vidrieres de classe i escoltem la pluja amb molt silenci, olorant la terra mullada.

Les aules d’infantil, són diàfanes perquè volem que la natura entri i prengui més presència.

Materials i natura

Els materials naturals de fusta, pedres, pinyes, escorces, petxines, branquillons… han entrat dins les escoles amb la voluntat d’oferir als infants un joc poc estructurat a on la protagonista és la imaginació. A més, podríem dir que van lligats a aprenentatges versàtils, oberts, sensorials i que a la vegada potencien l’ecologia.

Tots aquests materials els trobem en els minimons, en el taller de Kapla, el de mandales i en molts microespais.

Sortim a la natura

Uns altres moments en què acompanyem a les criatures en l’àmbit de la natura, és en les sortides que fem al llarg del curs. Passejar per un bosc, fer una activitat a la platja, descobrir llocs del barri on vivim, anar de convivències… i moltes experiències més, fan que les aules estiguin a tot arreu donant significat als aprenentatges dels infants.

Sortir a fora de les classes ens ajuda a treballar d’una altra manera l’autonomia i ens fa enfortir el sentit de pertinença al grup.

La sostenibilitat, la cura de l’entorn

Acompanyar als nens i nenes en els aprenentatges de l’ecologia des de la sostenibilitat i el reciclatge és cabdal per conscienciar-los de tenir cura del planeta. Parlar-los de la urgència de cuidar els nostres mars i les espècies que hi viuen, informar-nos de l’hàbitat dels animals que donen nom als nostres grups, respectar la natura en totes les seves formes quan fem sortides i moltes accions més, són aprenentatges significatius que sentim que ajuden a ACONSEGUIR UN MÓN MILLOR .