Tradicionàrius

A partir d’ara, si teniu preguntes com el per què fem pessebres per Nadal, d’on ve el tió, què és la Pasqua, per què fem catifes de flors en alguns carrers de pobles i ciutats, d’on ve el ball de bastons, per què hi ha un ou ballant en algunes fonts per Corpus, per què canvien de dates cada any la Setmana Santa, per què fem bunyols per Quaresma, per què mengem raïm per Cap d’any o canalons per Sant Esteve, pregunteu als alumnes de 3r de l’ESO, que us ho podran explicar.

El projecte Tradicionàrius és un dels dos projectes anuals de cinc dies de durada que realitzem al llarg del curs, de manera interdisciplinària i cooperativa, amb 3r de l’ESO. Aquest projecte proposa fer un pas endavant en la coneixença de les tradicions -enteses com a finestra oberta als costums i formes de vida d’aquelles persones que van ser aquí abans que nosaltres-, començant per les pròpies de Catalunya, i amb voluntat expressa d’obertura al món, a partir de la recerca, l’elaboració d’un projecte propi i la posada en escena. Tenim una clara intenció de fer créixer l’activitat a partir de la participació de tot el col·lectiu escolar, per tal que any rere any tinguem més presència, més capgrossos i bèsties de foc, més mosaics de flors, més balls, més música i molts més motius per gaudir les festes.

Un procés de treball fet en tres diferents etapes:

La de recerca i descobriment de la tradició que treballem. Aquesta primera part és fonamental en el coneixement i l’aprofundiment i detall que ens permetrà posteriorment interpretar-la. Organitzem la informació, fem articles, entrevistes amb els nostres avis en format de podcast, i acabem realitzant una pàgina web amb part del contingut analitzat.

Amb aquest coneixement dissenyem una interpretació de la tradició en qüestió i creem el material necessari pel nostre projecte. Posem en marxa la nostra creativitat i coneixements de tècniques plàstiques per realitzar un drac, un capgròs, banderoles, una barca, fanalets… o ens posem el davantal per entrar a la cuina i fer coques de Sant Joan, caramels per Sant Medir, coca de llardons, bunyols de Quaresma o assagem havaneres, algunes a so de rumba, amb guitarres i les nostres veus…

I sortim a l’escenari! tot realitzant un muntatge d’allò que hem preparat en format de fira. Els personatges de cada tradició reviuen de nou en nosaltres i els infants de l’escola. Des de I3 fins a 6è de primària, venen a veure’ns i a participar de les diferents propostes.

En definitiva, concentrem l’esforç fet al llarg de la setmana en aquest dia màgic en el que veiem el fruit del goig dels balls, dels somriures i dels ulls brillants de grans i petits immersos junts en la festa.

I, com mana la tradició, ens tornarem a veure l’any vinent!

Recull dels nostres webs

WhatsApp-Image-2024-01-16-at-18.09.17